up

Blog

Žiadny návod na úspech

Autor: Dominik Orfánus   Pridané: 22.10.2013 22:33

Kategória: Médiá o nás
blog

Článok uverejnený 10.2.2009 v týždenníku Profit: http://profit.etrend.sk/kariera/ziaden-navod-na-uspech.html

Akýkoľvek človek môže v túžbe za úspechom čítať knihy o výnimočných ľuďoch, dokonca napodobňovať ich kroky. Ale napadlo niekomu ísť pri tomto snažení sám sebe príkladom? Podľa tvorcu Power trainingu Jeremiaha E. Wilsona je jedinou prekážkou úspechu jednotlivca aj firmy on sám.

Dvere tréningovej sály sa otvárajú, vchádza vysoký silný muž a lámanou češtinou osloví účastníkov Power trainingu: „Jeden z členov vášho tímu zvažuje odísť. Potrebujete sa zomknúť a podporiť ho.“ Jeremiah E. Wilson, podnikateľ a autor tréningu, nechá slová na skupinu pätnástich ľudí doznieť. Vie, že sa rozhýbu, že niekto z nich chytí opraty do rúk a zobudí tím zložený z ľudí, ktorí sa ešte pred niekoľkými hodinami vôbec nepoznali.

Ako tréner nevidí Jeremiah rozdiel v ľuďoch, iba v ich prístupe k životu. Slabšie osobnosti sa vďaka jeho dvojdňovému tréningu posunú ďaleko, ale nezískajú toľko, ako tí silnejší jednotlivci. „Najlepšie to ide s miliardármi – ľuďmi, ktorí už v živote dosiahli takmer všetko.

Tí sa najviac oddajú tréningovému procesu a sú lídrami celej skupiny,“ hovorí zo skúsenosti. Pochopili, že kľúčom k bohatstvu je učenlivá myseľ otvorená novým veciam a príležitostiam. Podľa J. E. Wilsona si najúspešnejší ľudia stále uvedomujú, že sa môžu niečo naučiť. Nezostať sivým priemerom. Kto v živote niečo chce, musí za to bojovať. Aj silou.

O čo ide?

Na otázku, čo vlastne na Slovensku robí, odpovedá J. E. Wilson stručne – pomáha ľuďom na ceste k úspechu a bohatstvu. Toto zrejmé klišé hneď aj vysvetlí na niektorých princípoch Power trainingu. Nejde o žiaden kurz alebo obyčajný seminár plný prednášok a písania poznámok ako v škole. Spoznať sám seba zážitkovou formou je zrejme najvýstižnejšia definícia.

Power training nie je výrobou ozvien. Človek v rámci tréningových cvičení sám v sebe nájde recepty na úspech, nie sú mu „vtĺkané“ do hlavy. „Ide o to neskrývať sa pred svojimi slabosťami, ktoré nás brzdia na ceste k bohatstvu. A tým nemyslím iba peniaze, ale aj vzťahy a ostatné aspekty života. Všetko je previazané s naším postojom,“ vysvetľuje Američan.

Podľa neho takmer všetci túžia po bohatstve, ale deväťdesiat percent ľudí si v živote osvojilo mentalitu nedostatku. „Ľudia doslova merajú život pred Power trainingom a po ňom,“ smelo tvrdí americkou češtinou. Podľa neho väčšina ľudí dovolí vlastnému strachu, obavám a pochybnostiam, aby ich terorizovali po celý život.

Keď môžu niečo zmeniť, začnú radšej všetko analyzovať, aby napokon nestihli nič urobiť. Účastníci počas tréningu fyzicky zdolávajú aktivity, pracujú na svojich cieľoch, ale často sa pritom nevyhnú ani emóciám. Sústavne sa rozhodujú medzi vlastnou pohodlnosťou, prípadne cynizmom alebo či budú s nasadením bojovať za seba a za tím.

Iniciatíva a zápal však nevychádza od nikoho iného, ale priamo z ich vlastného vnútra. To je asi hlavný rozdiel, v čom sa tento tréning líši od iných. Všetko, čo si človek odnesie, si vlastne vytvoril sám bez cudzej pomoci. Tím poskytuje iba morálnu podporu. Preto aj všetky dojmy, ponaučenia a zvolené ciele zostanú v ľuďoch doslova „zakorenené“. Možno to zhrnúť troma slovami: intenzívny rozvoj osobnosti.

Nikdy pod sto percent

Rozpisovať sa o jednotlivých cvičeniach by bolo kontraproduktívne. A mimochodom, ako slovami popísať sústredenie, totálne odhodenie zábran alebo nadšenie? To sa dá jedine zažiť. Nejde o fyzicky náročné cvičenia, dáva sa dôraz najmä na mentálnu a emocionálnu stránku človeka.

Zo začiatku možno nedávajú zmysel, človek si občas dokonca pripadá smiešne. Ale nakoniec to „puzzle“ rôznych cvičení a predovšetkým ich zmysel do seba zapadne. Často sú jednotlivé aktivity doslova prezlečené za situácie zo života a odhalia silné a slabé stránky jednotlivca, o ktorých sám nevedel. Alebo možno ani vedieť nechcel.

Niektorým účastníkom sa zo začiatku tréning zdá až priveľmi náročný a výnimky to aj vzdajú. Väčšinou hneď na začiatku, keď ešte skupina nestihla vytvoriť tím. V prípade jedného pána zvažujúceho odchod pomohla podpora tímu. Neodišiel. Len takýto tímový duch umožní jednotlivcovi odovzdať svojich sto percent. Klasik by to skrátil na tri slová: efektívny team building.

Bič na zamestnancov?

Power training ide podľa J. E. Wilsona na tvrdo. Verí, že ak má zamestnanec alebo podnikateľ problémy v osobnom živote, prenáša to i do pracovného života. Hovorí, že zlý otec, manžel alebo kamarát sa nikdy nestane dobrým pracovníkom.

Prvými absolventmi tréningu, ktorý vytvoril ešte v roku 2003, boli práve jeho zamestnanci vo firme ContactPoint, ktorá robí tréningy obchodných zručností pre firmy v USA i vo svete. Jeho zamestnanci sa vďaka tomuto tréningu, ako sám hovorí, zbavili svojich blokov v práci a upratali si aj v osobnom živote. „Boli v šoku, nechápali, čo sa to s nimi deje, dokonca chceli nadobro odísť. Pýtali sa, čo im to robím, prečo je tréning taký tvrdý,“ spomína. Dnes má zamestnancov, ktorí sú zodpovední, neklamú sami sebe a nevyhovárajú sa.

J. E. Wilson ešte ako konzultant poradenskej firmy v oblasti obchodných techník so zármutkom pozoroval, ako zamestnanci klientskych spoločností – jeho žiaci – každý deň postupne uberali z techniky predaja, až sa namiesto predajcov z nich stávali skôr predavači alebo nakoniec už len podávači tovaru. Klesali naspäť do močiarov sivého priemeru. Nedalo mu to spávať. „Uvedomil som si, že to bolo preto, lebo po úvodnom tréningu som ich dôsledne nekontroloval a nekoučoval,“ popisuje pocity, ktoré zažíva určite nejeden podnikateľ alebo lektor.

Vtedy minul všetky vlastné úspory na vývoj technológie, ktorá umožňuje záznam telefonátov na diaľku. Niečo podobné už v call centrách síce existovalo, ale nikdy sa to nedalo využívať na diaľku pre klientov po celých Spojených štátoch. Touto technológiou možno kontrolovať výkony predajcov, či robia to, čo sa predtým naučili. Inak dostanú okamžite spätnú väzbu alebo koučing aj na vzdialenosť tisícov míľ.

Technológiu nazval Maculon a dal si ju patentovať. Keď však prišiel s návrhom jej využitia k svojmu vtedajšiemu zamestnávateľovi, ten ho namiesto pochvaly vyhodil. Obchod s touto technológiou je však v súčasnosti jeho core biznisom a Power tréningy sú skôr jeho hobby. V auguste 2001 otvoril s manželkou firmu ContactPoint, ale mesiac na to padli newyorské dvojčatá a toto odvetvie zažívalo stagnáciu.

Keď sa im po vyše roku začalo ako-tak dariť, prišli prví zamestnanci a s nimi aj problémy. Strácali zameranie na cieľ, vymýšľali výhovorky a ich výsledky klesali. Podobne sa však správali aj pracovníci klientskych spoločností. „Bolo mi jasné, že na toto potrebujem niečo viac ako len patentované technológie,“ spomína J. E. Wilson.

Človek = firma, firma = človek

Teória manažmentu hovorí o firemnej vízii a poslaní ako základnej stavebnej jednotke každej firmy. „Zoberte si akúkoľvek firmu, napríklad na Slovensku, a zistíte, že vízia a poslanie nie sú nič viac iba slová na papieri,“ hovorí J. E. Wilson. Mal totiž vo svojej spoločnosti v USA ten istý problém. Aj keď on veril vo svoju firmu, mal víziu, zamestnancov musel „viesť za ručičku“ a učiť ich zodpovednosti. Márne.

Po dvoch rokoch podnikania však stále nevedel, ako ich doviesť k tomu, aby boli proaktívni a pracovali ako tím. Nechcel stále iba prijímať ľudí, skúsiť to s nimi a zase ich vyhodiť. „To by som stále iba tápal. Začal som hľadať spôsob, ako by prijali ciele a filozofiu firmy za svoje.“

Vyskúšal množstvo tréningov na rozvoj osobnosti, vybral si z nich, čo sa mu hodilo, aby to neskôr prerobil, doplnil a vyskúšal na svojich zamestnancoch. „Keď sme na horúcej púšti chodili cez firewalk (chodenie po žeravom uhlí – pozn. Profit), mal som obavu, aby sme sa nepopálili. Určite by ma zažalovali,“ smeje sa. „Nakoniec sme zistili, že to, či sa popálime, nie je v tom, ako veľmi žeravé sú tie uhlíky, ale v tom, či na oheň myslíme alebo nie. A tak je to aj s problémami,“ filozofuje.

Nevyhovára sa

A aké má Jeremiah výsledky? „Kde iné tréningové firmy nemôžu sľúbiť nič konkrétne, ja môžem všetko podložiť číslami. Keď doteraz nejaká firma predávala cez telefón s dvadsaťpercentnou úspešnosťou, s nami budú mať úspešnosť aspoň dvojnásobnú,“ tvrdí. J. E. Wilson si je taký istý svojím prístupom, že vždy nakúpi akcie trénovaných spoločností.

Ako príklad uvádza cenu akcií firmy Mobile Mini, ktoré sa po roku tréningu zvýšili trojnásobne. Napriek tomu, že sa v roku 2008 akciový trh v USA prepadol, J. E. Wilson zvýšil svoje obchody o polovicu. „Je to o tom, že sa nevyhováram na nejakú krízu. Iba prežívať s mentalitou nedostatku mi nedáva zmysel. Mojím cieľom je prosperovať za každých okolností,“ hovorí.

Princípy Power trainingu

  • Keď nevieš, kde chceš byť za päť rokov, nebudeš tam.
  • Obetovanie pohodlnosti je kľúč k nekonečnému úspechu.
  • Kto dáva, ten aj dostáva.
  • Všetko, čo nás brzdí na ceste k úspechu, je vlastný strach a pochybnosti.
  • Dokázať sa dá všetko.
Jeremiah Edward Wilson (34) už v trinástich zarábal predajom po škole viac než jeho otec v armáde. Do sedemnástich žil ako syn vojenského dôstojníka takmer na 50 miestach sveta – najmä v USA a Nemecku. V dospelosti bol niekoľko rokov misionárom v bývalom Československu, kde sa naučil po česky. Po návrate do USA skončil štúdium medzinárodných vzťahov na Brigham Young University a pôsobil na Veľvyslanectve Českej republiky vo Washingtone ako asistent ekonomického kancelára. Potom pracoval v poradenskej firme ako tréner predaja a manažmentu. V roku 2001 vynašiel patentovanú technológiu Maculon a rozbehol vlastné podnikanie po celom svete. Od roku 2003 organizuje motivačný Power training.


späť      späť